Alla sätt är bra utom de dåliga!

Något som jag alltid har irreterat mig på när de gäller hästmänniskor är att de flesta inte kan acceptera att någonannans sätt kan vara lika bra som ens eget, för alla hästar trivs ju med samma saker, eller!? Är det verkligen så att alla hästar trivs med samma bett, samma ridning hos ryttaren, samma slags stall och upplägg i ridningen? Jag tror många är alldeles för trångsynta, för självklart så gör man själv på det sättet som man själv tycker funkar bäst för hästen och som den trivs med. Men något jag tror att många ibland glömmer är att hästar, precis som människor, är olika individer.
 
Alla människor tycker inte om att leva på samma sätt, äta samma mat eller utöva samma sporter, eller hur? Sedan är de ju såklart stor skillnad på hästarna och människor, men ni fattar principen. Många hästar är ju avlade för ett syfte, Highway ex. Han är avlad för att träna och tävla skulle man kunna säga. Han är en häst som vill arbeta och de dagar han vilar så märker man direkt att han lätt blir stressad och har svårt att slappna av, han trivs helt enkelt bäst när han får en uppgift och när han får arbeta med både huvudet och kroppen. Vissa säger att hästen ska gå i naturen och de trivs bäst där och inte på en volt inom fyra väggar.  Och ja, den "ursprungliga" hästen var gjord för att gå i naturen men idag avlas många hästar, som sagt, för ett syfte, för ett lite skarpare psyke och ett huvud som behöver och vill arbeta för att må bra.
 
Alla sätt är bra utom de dåliga! Olika saker passar olika hästar. Fick ju ex en kommentar från en tjej som red ut nästan varje dag på sin häst (inget illa menat mot dig) och gjorde de första dagen hon hade den. De funkade super för henne och hennes häst. Hade jag däremot gjort de med Highway hade han blivit helt sönderstressad. Jag tror folk lätt stirrar sig blinda på att "alla hästar funkar likadant".
 
 
//Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0