Svar

Först och främst- superkul att du vann Highway! Tycker han verkar vara en riktigt trevlig och schysst häst :) 

Du rider bara på bana och vill vänta med att rida ut tills du får sällskap. För mig låter det bara helt feeeeel. Att hästen ska trimmas på bana största delen av sitt liv är så fel uppfattning. Alla stora bloggare gör så- alla yngre tjejer och killar tar efter för det är säkert så man bygger upp en häst. Förhoppningsvis vet du säkert att det inte stämmer :) tror att anledning till varför du rider i paddock är rädsla. Man bygger upp så mycket negativitet och faror med att rida ut och gör en sån grej av det. Största delen av ridningen bör hästen få spendera i skogen. Det borde vars en självklart. Du borde ge dig ut bums, sällskap eller ej, åtminstone i skritt. Det skulle göra både dig och Highway gott tror jag. Du kan göra allt du gör i paddocken ute i skogen också så det finns ingen anledning till att inte rida ut. Visst, han kanske är tittig
 
Råkade visst publicera kommentaren innan jag var klar. Är han tittig blir han inte mindre skraj av att knappt få komma ut. Enda sättet att göra honom tryggare är att göra skogsturerna till en del av vardagen. 

Jag hade hemma en fyråring som endast var riden rakt fram med ledarhäst ett fåtal gånger när jag fick hem honom. Första ridturen var ute i skogen (med cykelsällskap) pga att jag inte kände hästen, han var ung och jag hade ingen unghästvana. Han var lite tittig och kunde absolut ingenting. Vi var i paddocken MAX en gång per vecka. Hästen blev kolugn, tog täten, red ut själv, kunde galoppera jämsides med andra, efter osv. Allt fungerade med honom. Från att knappt blivit riden alls. För honom var det så ridpassen gick till, inget konstigt med det. Och det är d+
et inte heller. 

Ville mest ge dig en tankeställare och inspiration med min historia. Jag försöker inte komma och bossa och bestämma över dig och din häst men jag tycker ändå du ska fungera på innehållet i min kommentar. Ut och njut av naturen med pållen! :) önskar er all lycka. Du kommer säkert få mycket glädje av honom!
 

Tänkte svar i ett inlägg och klargöra lite :) För det första så finns det många anledningar till att jag inte ridi ut med HIghway nu det första. Han är 5 år och har bott på Bollerup i hela sitt liv och att komma till nya människor och nytt ställe är helt nytt för honom och då vill vi självklart ge honom en så bra upplevelse som möjligt och att han känner sig trygg med mig i situationen. Han är en känslig häst som hör och ser allt och han hade lite svårt att verkligen slappna av de första dagarna, inget konstigt alls. Ex. så ville han inte vara ensam i stallet de första och de löste vi enkelt genom att ta in den andra hästen eftersom att han var Highways trygghet och han kännde sig inte hemma i stallet, vi ville inte skapa oss ett problem och få en stressad häst bara för att.
 
Vi har gett honom tid att vänja sig vid de nya stället och då har han fått gå i paddocken eftersom att han just är väldigt känslig och kan bli lite stressad när han inte känner sig trygg. Så han har fått lära känna oss och vi honom så att han kännde sig trygg med allt. Sedan att vi ville ha sällskap var så han hade en till trygghet att följa, hästar är flockdjur och känner sig ofta trygga med andra hästar. 
 
Förstår hur du menar, man ska inte göra allt i paddocken. Jag tror på att en allsidig träning stärker både häst och ryttare och att det är de som är bäst. Jag har alltid älskat att rida ut och om allt funkar så kommer vi att rida lika mycket ute som i paddocken. Sedan får man komma ihåg att när de gäller hästar så funkar olika saker för olika individer. Min tränare berättade om en tjej som hade en häst som bara blev stressad och inte alls trivdes med att rida ut, och då red hon inte ut så ofta, för bara för att "alla hästar ska tycka om de" men så är det inte.
 
Så anledningen till att jag väntat var helt enkelt att jag inte ville ge honom en till ny upplevelse på en gång med massa att kolla på och människor som han inte kännde för varken han eller vi hade haft glädje av de då. Han är en sån häst som skulle gå dit jag ber honom, nu när han börjat lära känna mig mer och lita på oss, även fast han tycker att det är de är läskigt, ex i Scandinavium så hade ha fått panik första dagen men hade snällt gått in och skött sig bra efter de trots att han var spänd. De handlar inte om rädsla för själva saken för min sida, mer att jag vill ge honom en så bra start som möjligt på hans vilkor, vilket både mamma, Lotta som har erfarenhet av unghästar och även tränaren tycker var rätt. Något man inte får glömma är att allt är annorlunda från häst till häst. Bara för att du kunde ut i skogen på din häst på en gång och den inte tyckte de var några problem så betyder det inte att de skulle fungera för alla hästar 
:)
 
Oj nu blev det väldigt långt, creed till den som orkar läsa allt :)
 

Kommentarer
Postat av: linda

Tycker du gör ett jätte bra jobb med highway! :) men har du tänkt att börja tävla honom så småningom? hoppning elr dressyr då? :)

ni passar verkligen super bra tillsammans! :D

2013-06-02 @ 13:47:20
Postat av: Mikaela

min häst gick knappt att rida ut med, jag försökte och många andra men han var rädd hela tiden och stack och reste sig och höll på, tyvärr köpte jag han som skogsmulle så sålde han i jan :( kunde inte rida ut på en häst som absolut inte ville ut hehe

Svar: vad tråkigt :( Men de är ju så att alla hästar inte trivs med att vara ute i skogen även fast de flesta tycker om de, man får ju anpassa sig :(
Matilda Scander

2013-06-02 @ 15:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0